Skader kunstnere: Psykiatri ødelegger kreativiteten

Ethvert stort samfunn har sine kreative sjeler – sine sanne kunstnere. Fra det gamle Hellas og Roma, over renessansen til dagens verden, har menneskeheten aktet og æret menn og kvinner av eksepsjonell kunstnerisk evne.

Den berømte amerikanske forfatteren Henry James sa: «Det er kunst som skaper liv.» Hans ord er ikke mindre sanne i dag, for kunstnere er sannelig de enkeltpersonene som drømmer vår fremtid og skaper morgendagens realiteter. Sant nok, det gjør også ingeniører og forretningsfolk og visjonære mennesker på andre felt, men i det store og hele, fremtiden de skaper dreier seg om vårt materielle velbefinnende. Det er kunstnerne som løfter ånden, får oss til å le og gråte og kan til og med forme vår kulturs spirituelle fremtid. Det er kunstnerne som skaper liv.

Det forklarer hvorfor kunstnerne fortsatt er de mest skattede av menneskelige verdier verden over.

Dessverre er de, i mange tilfeller, verdier vi har mistet for tidlig – tap som har etterlatt oss fattigere. I nylige årtier har vi alle sørget over endelig død for store kunstnere som har beriket våre liv, men som forsvant før deres verk var fullendt. Stjerner på litteraturens himmel, lerreter, teateret og konsertscenen, navn som Ernest Hemingway, Frankrikes store forfatter Antonin Artaud, jazzsangerinnen Billie Holliday, Judy Garland, Marilyn Monroe, Vivien Leigh, Kurt Cobain, Michael Hutchence, Phil Hartman og mange, mange andre.

Med selv denne delvise listen ville det være lett å få det inntrykket at livet som kunstner uunngåelig er urolig, og at for noen bringer suksessens press for store krav til å kunne bæres. Det ville også være lett å tro at for å være en suksessfull kunstner, må man være en nevrotisk eller en slags tragisk figur.

Intet av dette er sant.

I hvert av tilfellene ovenfor arbeidet skjulte krefter for å sikre det dødelige utfallet. Sannheten er at hver av disse store kunstnerne, og mange av de andre som har forlatt oss, ble tilbudt «hjelp». I stedet ble de forrådt og anbrakt på en sti som sikret deres undergang.

Dette forræderiet kom gjennom direkte eller indirekte påvirkning fra psykiatere eller psykologer, som hevdet at de ville hjelpe, men som faktisk hadde en ødeleggende innflytelse som etterlot disse kunstnerne fryktelig skadet – eller døde – etter at deres fundament av styrke og visshet ble revet bort.

I dag er det ennå mer presserende at dette budskapet blir hørt og forstått, fordi angrepene på kunstnere innen hver eneste sjanger har bare økt i både volum og effektivitet. Våpnene inkluderer nå et oppbud av dødelige stoffer som utgir seg for å være terapeutiske kurer, akkurat som prefrontal lobotomi en gang gjorde. I Hollywood, mekkaet for underholdningsindustrien, krever disser sinnsendrende og avhengighetsskapende psykotrope stoffene en for stor kostnad i kreative liv.

Rent bortsett fra ødeleggelsen som spres innen kunstnernes egne rekker, må vi ikke glemme: kunstnere skaper vår kulturs fremtid.

Er dette fremtiden vi står overfor? En hvor vi vil følge disse anførerne av folkemeningen inn i den vidunderlige nye terapeutiske verden av forkrøplede kreative personligheter, ødelagte familier, bortkastede liv og selvødeleggelse?

Hvis dette synes alarmerende, se da gjennom tallene under – de viser hva fremtiden bringer med mindre noen drastiske forandringer gjøres raskt: For øyeblikket er 20 millioner barn over hele verden på reseptbelagte personlighetsendrende psykiatriske stoffer, inkludert antidepressiva, som både Storbritannias og USAs legemiddeltilsyn har advart at kan forårsake selvmord og voldelig atferd. I sannhet kan den økende forekomsten av episoder med skyting på skoler og voldskriminalitet blant tenåringer spores til den raske økningen i foreskrivingen av disse stoffene til dem. Millioner får også foreskrevet stimulerende midler som er mer potente enn kokain.

Blant disse millionene, tenk hvor mange potensielt store kunstnere som aldri vil nå sine mål? Og hvordan vil kulturen vår lide i deres fravær?

Vi har sørget over de store kunstnerne vi har mistet for tidlig. La oss ikke sørge mer.

The Citizens Commission on Human Rights International forbereder helt oppdatert informasjon og studier som bistår skribenter og manuskriptforfattere med materiale og fakta om emnet psykiatri. Dette har inkludert boken Skyggeland, historien om skuespillerinnen Frances Farmer; fremskaffelsen av tungtveiende beviser til programmet ’60 minutes’ i Australia som førte til en TV-pris for programmet; og case-studier for dokumentarer vist på Channel 4 UK, i Tyskland, Italia og i andre land. Faktisk huser CCHR sitt hovedkvarter i hjertet av Hollywood på Sunset Boulevard en avansert permanent utstilling: Psykiatri: En dødsindustri med 14 enestående dokumentarer om forskjellige sider av psykiatrien – fra dens mørke fortid til dens rolle i holocaust; fra den avskyelige etniske rensingen og apartheidprogrammene og rasisme til skadelige og ofte skjebnesvangre utfall av dens behandlinger, slik som farlig og avhengighetsskapende psykotropiske stoffer, elektrosjokk, psykokirurgi og stimulerende midler brukt til doping av barn.

Museet og CCHRs årtier med forskning er ressurser for filmforfattere, tv-manuskriptforfattere, dramaforfattere og romanforfattere. Vi oppfordrer deg til å arbeide sammen med oss for å videregi disse opplysningene og beskytte de kunstnere som trenger hjelp, ved å sikre at fremtiden vår ikke forrådes.


Vennlig hilsen,

Jan Eastgate

President,
CCHR International

Bruce Wiseman
President
CCHR USA
 

Anne Archer
Skuespiller

David Campbell
Komponist,
tilrettelegger for innspillinger

Raven Kane Campbell
Sanger, komponist,
dramaforfatter

Nancy Cartwright
Skuespiller, forfatter 

Chick Corea
Jazzkomponist, pianist

Isaac Hayes
Komponist, musiker,
skuespiller

Geoffrey Lewis
Skuespiller

Juliette Lewis
Skuespiller

John Novello
Komponist, musiker

David Pomeranz
Sanger, sangskriver

Harriet Schock
Sangskriver,
plateartist

 


NEDLASTINGER